مقالات

کامل ترین راهنمای خرید توپ تنیس و آشنایی با انواع آن

راهنمای خرید توپ تنیس

ورزش تنیس یکی از ورزش‌هایی است که انتخاب لوازم به‌ویژه راکت و توپ آن تاثیر مستقیمی بر روی نحوه عملکرد بازیکنان دارد. اغلب مبتدیان ورزش تنیس توجه خاصی در انتخاب و خرید راکت داشته و متاسفانه از انتخاب توپ مناسب غافل هستند. شاید در نگاه اول همه توپ‌های تنیس شبیه به هم باشند، اما بهتر است بدانید که تفاوت‌های بسیاری بین توپ‌های تنیس وجود دارند؛ به همین علت در این مقاله قصد داریم تا شما را با کامل‌ترین راهنمای خرید توپ تنیس و انواع آن‌ها آشنا کنیم.

اجزای توپ تنیس

توپ تنیس از سه جز اصلی رویه نمدی، هسته لاستیکی زیر نمد و هوا (گاز) یا مواد جامد ساخته می‌شوند که در حال حاضر بیش از 200 سازنده مورد تایید ITF (فدراسیون بین‌المللی تنیس) در سراسر جهان وجود دارد. متریال و نحوه ساخت در توپ تنیس از فاکتورهای کلیدی هستند که یک توپ باکیفیت را از یک توپ ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت جدا می‌کند؛ در نتیجه یکی از نکات ضروری در راهنمای خرید توپ تنیس، جنس آن است.
اغلب توپ‌های تنیس موجود در بازار دارای نمدی زردرنگ هستند که ترکیبی از پشم طبیعی و الیاف نایلون مصنوعی است. هسته زیرین نمد نیز از لاستیک طبیعی یا مصنوعی ساخته شده که به‌صورت دو نیم کره با چسب به هم متصل می‌شوند. داخل توپ‌ها نیز از هوای طبیعی تحت‌فشار (78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد باقیمانده ترکیبی از آرگون، دی‌اکسیدکربن و مقادیر کمی از گازهای دیگر) پر می‌شوند.
توجه داشته باشید که اغلب بازیکنان حرفه‌ای از توپ‌های پر شده از هوا یا گاز که به توپ‌های توخالی یا تحت‌فشار معروف هستند، استفاده می‌کنند. این در حالی است که نوع دیگری از توپ‌های تنیس (توپ‌های بدون فشار یا توپر) وجود دارد که مواد جامد جایگزین هوای طبیعی یا گاز در آن‌ها می‌شوند.

آشنایی با انواع توپ تنیس

اغلب شرکت‌ها در راهنمای خرید توپ تنیس، نوع توپ‌ها را بر اساس سطح بازی، نوع زمین بازی و ساختار آن‌ها مشخص می‌کنند؛ در نتیجه یک انتخاب صحیح بستگی به نیاز بازیکن و سطح بازی او خواهد داشت. به‌طورکلی هر یک از توپ‌های تنیس به 4 دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:
⦁ نوع اول: برای استفاده در سطوح سریع مانند چمن طراحی شده است.
⦁ نوع دوم: برای استفاده در سطوح با سرعت استاندارد، مانند زمین‌های سخت طراحی شده است.
⦁ نوع سوم: برای استفاده در سطوح کندتر مانند خاک رس طراحی شده است.
⦁ نوع چهارم: برای ایجاد جهش بالاتر و سریع‌تر طراحی شده است.
بر اساس انواع بیان شده، توجه به سطح زمین در بازی تنیس یکی از نکات کلیدی در راهنمای خرید توپ تنیس محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که هر یک از توپ‌ها بر اساس سطوح زمین و میزان سرعت بازیکنان متفاوت بوده و باتوجه‌به قوانین رسمی تنیس، اندازه و وزن خاصی برای هر نوع توپ تنیس تعیین شده است.

تقسیم بندی توپ تنیس بر اساس سطح بازی

هر نوع توپ تنیس به‌گونه‌ای ساخته شده است که بر اساس سطح بازی بازیکنان به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:
⦁ سطح بازی تفریحی
⦁ سطح بازی قهرمانی
⦁ سطح بازی حرفه‌ای
انتخاب هر یک از این توپ‌ها به سطح تجربه بازیکن بستگی دارد، بااین‌حال برای اغلب افراد مبتدی یا بازی‌های تمرینی، توپ‌های مخصوص بازی‌های تفریحی پیشنهاد می‌شود. درحالی‌که اگر به دنبال یک توپ در حد متوسط و عالی هستید، توپ با سطح بازی‌های قهرمانی و بازی‌های حرفه‌ای توصیه می‌شود.

تقسیم بندی توپ تنیس بر اساس ساختار

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اغلب توپ‌ها بر اساس اجزا شامل رویه نمدی، هسته لاستیکی و فشار هوای طبیعی یا بدون فشار هوا می‌شوند. یکی دیگر از طبقه‌بندی‌ها در راهنمای خرید توپ تنیس بر اساس ساختار داخلی آن است که به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شود:
⦁ توپ‌های تحت‌فشار (توپ‌های توخالی پر شده با هوای طبیعی یا گاز)
⦁ توپ‌های بدون فشار (توپ‌های توپر پر شده با مواد جامد)
توپ‌های تحت‌فشار به دلیل توخالی بودن و بی‌وزنی هوا بسیار سبک‌تر از توپ‌های بدون فشار یا توپر هستند؛ در نتیجه جهش و چرخش بیشتری دارند. در حالی که سنگینی توپ‌های توپر عملکرد کندتری نسبت به توپ‌های توخالی دارند. توپ‌های تحت‌فشار بسیار باکیفیت‌تر، حرفه‌ای‌تر و البته گران‌تر از توپ‌های تنیس بدون فشار هستند، اما به‌مرورزمان فشار هوای خود را از دست می‌دهند. از طرفی توپ‌های بدون فشار عمر بیشتری داشته و ارزان‌تر نیز هستند، اما عملکرد خوبی در بازی‌ها ندارند.

مهم‌ترین ویژگی های توپ تنیس

توپ‌های تنیس باید با معیارهای خاصی مانند اندازه، وزن، تغییر شکل و معیارهای پرش مطابقت داشته باشند تا برای بازی منظم تایید شوند. فدراسیون بین‌المللی تنیس (ITF) قطر رسمی یک توپ استاندارد تنیس را 2.57-2.70 اینچ (معادل 6.54-6.86 سانتی‌متر) تعیین کرده است. همچنین بر اساس قوانین جرم توپ‌ها باید 1.98-2.10 اونس معادل 56.0-59.4 گرم باشد. علاوه بر معیارهای استاندارد و قوانین بین‌المللی تنیس داشتن برخی از ویژگی‌ها توپ‌های باکیفیت را از توپ‌های بی‌کیفیت متمایز می‌کند.
به‌طورکلی از مهم‌ترین ویژگی های توپ تنیس مناسب میزان دوام و پرش توپ است که کیفیت آن را مشخص می‌کند. دوام هر توپ با متریال ساخته شده آن رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین در راهنمای خرید توپ تنیس به جنس و مواد به کار گرفته شده دقت کنید. یک توپ تنیس حرفه‌ای از مواد طبیعی و باکیفیت باید در ضربات پی‌درپی مقاوم بوده و دوام خوبی در برابر نفوذ آب داشته باشد. همچنین ثبات در پرش نیز از دیگر ویژگی‌های مهم یک توپ تنیس خوب است که باید به هنگام خرید به آن دقت شود.
کلام آخر
از نکات اصلی در راهنمای خرید توپ تنیس، توجه به نوع توپ بر اساس سطح بازی بازیکن، نوع زمین و ساختار آن است. همچنین دوام بالا، ثبات پرش و استفاده از متریال باکیفیت از مهم‌ترین ویژگی‌های یک توپ تنیس خوب محسوب می‌شود.
اگرچه خرید توپ‌های تنیس ارزان قیمت مقرون‌به‌صرفه هستند، اما بهتر است بدانید که کیفیت توپ تنیس تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت بازی دارد. به همین منظور برای خرید مطمئن و همچنین اطلاع از لیست قیمت انواع توپ‌های تنیس به صفحه اصلی یا بخش محصولات وب‌سایت فروشگاه اینترنتی تنیس تهران مراجعه کنید.

11 نظر در “کامل ترین راهنمای خرید توپ تنیس و آشنایی با انواع آن

  1. You need to be a part of a contest for one of the finest sites online. I am going to recommend this blog!

  2. Best online game https://legacy-of-dead-online.com/ where you can win money, buy yourself a new phone or a car, close the mortgage on your apartment and in just two months, hurry up to register and win.

  3. stars77 گفت:

    Amazing things here. I am very happy to look your post.
    Thanks so much and I am taking a look ahead to touch you.
    Will you kindly drop me a mail?

  4. Utobbv گفت:

    purchase arimidex online cheap brand anastrozole 1 mg order anastrozole 1mg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *